22 july press conference
La Biennale di Venezia. Foto_ASAC

Historien om en av årets viktigste filmer, fortalt av dem som laget den

Fredag 5. oktober har den amerikanske produksjonen «22 July» premiere på norske kinoer. Filmen er den britiske regissøren Paul Greengrass’ tolkning av terrorangrepene på Utøya og Regjeringskvartalet, og blir den andre filmen som tar for seg de grusomme hendelsene i 2011.

Da Erik Poppes norske film «Utøya 22. juli» hadde premiere i februar i år, vakte det sterke reaksjoner og skapte debatt om tidspunktet for å lage film av Utøya var riktig. Vi var tilstede og fikk se Greengrass’ film «22 July» da den i sommer hadde verdenspremiere på filmfestivalen i Venezia. Også da kom det sterke reaksjoner. Debatten om timingen på skildringer av de grusomme timene og dagene rundt 22. juli, var ikke over. Filmen vakte svært sterke følelser i salen, og flere av oss som var tilstede på premieren ble tydelig preget av inntrykkene i filmen. Etter premieren møtte vi skuespillerne, regissør Paul Greengrass og forfatter Åsne Seierstad for å snakke om den sterke filmen, og forstå hvordan man går frem når man skal lage en film om en av de verste hendelsene i morderne norsk historie.

22 july netflix

– Viktig at filmen ikke skygger unna detaljene

Åsne Seierstad, som har skrevet boken filmen er basert på, «En av oss», mener det ikke er for tidlig å lage film om hendelsene. – I forbindelse med boken snakket jeg med flere foreldre som mistet sine barn. De våkner ofte opp om natten og tenker på de siste sekundene av sine barns liv, hvor livredde de må ha vært. – Vi kan ikke i vår villeste fantasi virkelig forstå hvor forferdelig det må ha vært å miste noen. Foreldrene jeg snakket med mente det var viktig at boken og filmen ikke skygger unna detaljene, sier Seierstad til Canal Digital.

– Viktig å konfrontere det onde

Hun får støtte fra Ola G. Furuseth, som portretterer tidligere statsminister Jens Stoltenberg. – Det er viktig å konfrontere det onde. Vi må forsøke å snu enhver stein for å skjønne hvordan noe slikt kunne skje og forsøke å hindre at noe liknende kan skje igjen. – Flere av de overlevende fra 22.juli mottar faktisk dødstrusler fra høyreekstreme, som ønsker dem døde. Så det onde eksisterer i aller høyeste grad fortsatt. Jeg håper og tror at denne filmen kan bidra til å skape mer debatt. Dette er en viktig film og vi trenger den, mener Furuseth. Seierstad har selv aldri møtt terroristen, men forteller at hun har utvekslet brev med ham. En opplevelse hun omtaler som ubehagelig: – Hver gang jeg mottok og leste brevene gikk det kalde grøss nedover ryggen min. Det var ekkelt. I brevene kommer det frem at han er ekstremt manipulativ, noe vi også viser i filmen. Han skrev ofte ting som «Kjære Åsne, jeg beundrer deg» og «du er så dyktig journalist». Tro det eller ei, men han ville faktisk at vi skulle skrive boken sammen.

filmklipp 22 july
Under innspillingen av 22 july

– Vanskelig å takke ja

For Anders Danielsen Lie, kjent fra «Oslo, 31. august» og «Nobel», var det svært utfordrende å portrettere norgeshistoriens verste massedrapsmann, og han gikk flere runder med både seg selv og sine nærmeste før han bestemte seg for å takke ja til rollen. Danielsen mener det er viktig at historien fortelles igjen og igjen. – Det å gjenfortelle den er en måte å takle traumer på. Vi må ikke glemme det som skjedde, og vi må også lære hvorfor de drepte ble angrepet. De var ikke tilfeldige mål. – Dette er et av de mest politiske terrorangrepene i nyere minne. Det er dessverre mange der ute som deler synet til Breivik. Med en film som dette konfronterer vi disse ideene, mener han.

Så avhørsvideoer for å forberede seg

Som en del av forarbeidet til filmen forsøkte Lie å avtale et møte med Breivik, men fikk nei fra terroristen, som ikke ville møte ham. Lie gikk likevel grundig inn i massemorderens oppførsel og fikk, under strenge sikkerhetstiltak, tilgang til politiets videoer av avhøret med Breivik. – Både i førproduksjonen og under innspillingen gjorde jeg mye research. Alt var i manuset, men manus gir ikke svar på oppførsel. Jeg endte derfor med å se politiavhørfilmer med ham. Det gjorde at jeg fikk en bedre forståelse av hvilke sider av ham jeg ville legge vekt på. Det var veldig skremmende og urovekkende å se hvor tilsynelatende normalt han oppførte seg, til tross for at han hadde drept 77 mennesker. Han er en emosjonelt frakoblet person, forteller Lie.

Filmklipp 22 july

– Jeg ville fortelle Viljars historie på en hederlig måte

Jonas Strand Gravli, spiller Viljar, en av ungdommene som var på Utøya da terrorangrepet skjedde. Han forteller det var krevende og spesielt å portrettere en av dem som faktisk var på øya 22. juli. – Jeg ville fortelle hans historie på en hederlig måte. Både det som skjedde på øya, men også hans vei tilbake til livet. I forarbeidet snakket jeg mye med Viljar. Det var viktig å lære mer om hvordan han opplevde det hele, og det var viktig for meg å fortelle hans historie på en best mulig måte. – For ham var dette en viktig film å lage, ikke minst på grunn den svært farlige høyreekstremisten som er i vekst, sier Gravli til Canal Digital.

– Unik evne til å lage fortellinger om vanskelige temaer

Filmens regissør, Paul Greengrass, har tidligere stått bak flere filmer basert på virkelige hendelser som har vakt sterke følelser. Bloody Sunday (2002) handlet om den blodige dagen 30.januar 1972 i Nord-Irland, mens United 93 (2006) forteller om et av de kaprede 11.september-flyene. Åsne Seierstad mener Greengrass har den rette bakgrunnen. – Hans filmografi viser at han unik evne til å lage fortellinger om vanskelige temaer på en respektfull måte. Det var derfor jeg sa ja til hans forespørsel om å lage film basert på boken, forteller hun.

Jonas Strand Gravli
Pressekonferanse 22 july
La Biennale di Venezia. Foto_ASAC

– En sannferdig film fortalt med verdighet og respekt

Selv forteller Greengrass til Canal Digital at han gikk inn i prosjektet med stor ydmykhet. Den erfarne regissøren forteller at det var viktig for ham å lage en film med verdighet og respekt, som var sannferdig. – Enten du lager en film som dette, United 93 eller Bloody Sunday, må du forsøke å fortelle sannheten slik den er, basert på fakta og på en dokumentarisk måte. Min intensjon har ikke vært å lage en sensasjonalistisk og spekulativ film. Men til syvende og sist er det publikum som avgjør om jeg har lykkes eller ikke.

– Viktig å beholde den norske sjelen

Der Erik Poppes «Utøya, 22. juli» ble laget av et norsk produksjonsteam, i hovedsak for et norsk publikum, er «22. July» laget for Netflix og for et internasjonalt publikum. Det gir filmen et annet utgangspunkt for norske seere enn det «Utøya, 22. juli» gjorde. Paul Greengrass forteller dog at hensynet til norske seere var svært viktig under arbeidet med filmen. – Alle skuespillerne er norske, filmen er spilt inn i Norge og store deler av crewet er norsk. Før jeg gikk i gang med filmen konsulterte vi også flere av de berørte. Dialogen foregår imidlertid på engelsk. Hvorfor? Jo, fordi jeg ikke snakker norsk. Det ville dermed være vanskelig å lage en film hvor alle snakker norsk. – At dialogen foregår på engelsk, gjør også at filmen når bredere ut i verden. Dette er noe som skjedde Norge, men tematikken er i høyeste grad universell. Jeg håper filmen kan bidra til å engasjere folk, og at man blir mer engasjert for å kjempe mot radikalisme etter å ha sett denne filmen, sier Greengrass.

Under innspillingen av 22 july

Bekymret for utviklingen i verden

Den britiske regissøren forteller at han er veldig bekymret for det som skjer i verden. – Det er særlig to ting som skjer nå, som begge er en respons på globaliseringen. Det ene er den økonomiske krisen i 2008 som har ført til arbeidsledighet og lave lønninger. Det andre er frykten for migrasjon. Samlet har dette bidratt til at høyreekstremismen har fått et oppsving, noe man ser både i Europa og USA, sier regissøren og fortsetter: – I 22.juli-filmen møter vi overlevende som kjemper for demokratiet og mot radikalismen. Jeg mener verden kan lære mye av 22.juli. *22 July blir vist på flere skandinaviske kinoer, deriblant Saga kino i Oslo som viser den fra og med fredag 5.oktober. 10 .oktober har filmen premiere på Netflix. Intervjuene er gjort av Morten Steingrimsen, Canal Digitals egen underholdningsekspert. Han var selv ved Regjeringskvartalet 22. juli, og filmen gjorde et sterkt inntrykk på ham da han så den på filmfestivalen i Venezia.

Leiefilmer av Paul Greengrass i Canal Digital-appen

Jason Bourne - HD

THRILLER. Kina/USA/Storbritannia. 2016. Med Matt Damon og Tommy Lee Jones. Fra 15 år. Lengde: 2.03

Jason Bournes Ultimatum - HD

ACTION. USA. 2007. Med Matt Damon og Julia Stiles. Fra 15 år. Lengde: 1.55

Captain Phillips - HD

ACTION. USA. 2013. Med Tom Hanks og Cathrine Keener. Fra 15 år. Lengde: 2.09

The Bourne Supremacy - HD

ACTION. USA. 2004. Med Matt Damon og Brian Cox. Fra 15 år. Lengde: 1.44