Stream alle sesonger av «Lost» hos Canal Digital
© 2019 ABC Studios

Nå kan du streame et av tidenes største globale TV-fenomener, «Lost», fra start til slutt hos oss. Inkludert i Underholdning. Svært mange nordmenn har et forhold til serien som gikk som en farsott over landet i 2005. Men sammenliknet med hvor mange seere første sesong av serien engasjerte, er det forsvinnende få som fulgte serien hele veien til sin slutt. I dag er dog serien fortsatt aktuell og stadig omtalt – noe som har fått enkelte underholdningsjournalister til å klø seg i hodet og spørre «Hva er det med 'Lost' som folk fortsatt ikke kan få nok av?» Akkurat dét ser vi nærmere på under, og finner samtidig tre gode grunner til å benke oss og gi en av 00-tallets mest bejublede og omdiskuterte serier en ny titt.

Tre grunner, i korte trekk:

  1. De som ble med hele veien til slutten, falt fullstendig for serien – til tross for en splittende slutt – og serien har i dag svært solide 8,3 av 10 i IMDB-rating.
  2. Med sin hurtige utvikling fra episode til episode og intrikate handling, egner serien seg spesielt godt til seriefråtsing – i motsetning til lineær-TV, der man måtte vente lenge på neste sesong og gjerne falt nådeløst av om man gikk glipp av et par episoder.
  3. Serien er i dag et stykke kulturhistorie som på mange måter var med på å forandre TV. Den ble skapt og ledet av to av dagens mest ettertraktede serieskapere i Hollywood, Carlton Cuse og Damon Lindelof, og til tross for at første episode kom i 2004 er den «sjokkerende moderne», for å sitere vox.com.

Se serien her

1. Banebrytende lineær-TV – men som skapt for seriefråtsing med streaming

Det er kanskje lett å glemme – her på andre siden av «Game of Thrones», «Homeland» og «Broen» – men «Lost» var og er et av verdens største og mest innflytelsesrike TV-fenomener.

I 2005 var vi så besatt av serien at utenrikspolitiske forskere kom på banen og analyserte innholdet. De mystiske Lost-tallene ble spilt på så mange norske lottokuponger at førstepremien ville ha blitt så vidt over tusenlappen dersom tallrekken hadde gått inn.

Serien hadde 730 000 seere da siste episode av første sesong ble sendt, ifølge Aftenposten.

Stream alle sesonger av «Lost» hos Canal Digital
© 2019 ABC Studios

Trodde seertall var en spøk

TVNorge, som sendte serien her til lands, trodde ikke sine egne øyne da de første seertallene tikket inn i 2005. Med to episoder igjen av sesongen hadde serien et seersnitt på 623 000 i Norge.

– Vi trodde det var en dårlig spøk da vi så tallene på første episode, sa daværende informasjonsansvarlig i TVNorge Britt Ekensteen til VG den gangen.

Så skjedde det noe. Sakte, men sikkert begynte folk å falle av. En svak andresesong og et manus som tilsynelatende spant helt ut av kontroll fikk mesteparten av skylden. Og da sjette og siste sesong rullet over norske TV-skjermer i 2010 var det bare 100 000 seere igjen av de opprinnelige 600 000.

Men de som var igjen hadde utviklet seg til en svært hard kjerne som hardnakket hevdet at serien tok seg kraftig opp igjen. Blant dem var Ronny Brede Aase, som i 2010 ga siste sesong terningkast 5 i sin anmeldelse for NRK P3 Filmpolitiet.

Obama måtte flytte tale

Ute i verden var den harde kjernen fortsatt forbløffende stor: Da siste sesong hadde premiere i 2010, ble daværende president Barack Obama pent nødt til å flytte sin tale til nasjonen ettersom den krasjet med seriens sesongpremiere.

Med det i mente er det kanskje ikke så rart at serien har hatt en merkverdig evne til å holde seg relevant – til tross for at verden har blitt servert en helt sinnsyk mengde veldig gode og engasjerende TV-serier i årene etterpå.

For «Lost» har ikke blitt glemt i popkulturen – overhodet ikke. I 2018 lurte The Guardian forbløffet på hvorfor folk fortsatt ikke hadde fått nok av Lost. The Verge kåret nylig slutten på serien til tiårets mest undervurderte slutt.

Og selv om mange sikkert er dundrende uenig i den siste påstanden, er det fortsatt talende at flere av verdens største teknologi- og popkultur-nettsteder fortsatt føler behov for å fortsette diskusjonen.

Sjokkerende moderne i 2019

«'Lost' kan være den mest signifikante TV-serien i det 21. århundre», skrev vox.com i forbindelse med seriens 15-årsjubileum i 2019 da de intervjuet serieskaper Damon Lindelof.

«Å se serien nå, 15 år etter dens premiere, er å innse hvor sjokkerende moderne den fortsatt virker, og hvor mye og hvor lite TV har lært av dens suksess.»

Nå som serien ligger klar til streaming fra start til slutt, uten at man må vente i én uke på ny episode og opp mot ett år på ny sesong, er det ennå lettere å la seg oppsluke i historien.

Med sine plot-twister og engasjerende karakterer er Lost en serie som egner seg perfekt til seriefråtsing – eller binging – til tross for at den opprinnelig ble laget for lineær TV. Du får med andre ord det beste fra to verdener.

2. To legendariske skapere: En innflytelsesrik mentor og en geniforklart protesjé

«Et tegn på TV-seriens storhet er den evige jakten etter ‘det neste Lost’,» skrev USA Today da avisen feiret seriens 15-årsjubileum, og fulgte opp med «...en oppgave som forblir uløst – et tegn på den høye standarden originalen satte.»

Suksessen til «Lost» kan delvis forklares med godt håndverk – en dimensjon ved serien som ofte trekkes frem når kritikerne skriver sine hyllester til serien. Håndverket har likevel havnet litt i skyggen av de voldsomme mysteriene, mytologien og den ambisiøse tematikken i serien, som tross alt bidro sterkt til å gjøre serien til det fenomenet det ble.

Nettmagasinet Quartz skrev i 2014 en grundig redegjørelse for hvordan «Lost» var med på å forandre måten vi ser på TV på. Hovedpunktet i artikkelen er hvordan seriens timing var nærmest mirakuløst heldig, ettersom den hadde premiere like før fremveksten av sosiale medier.

«Det var en sammensmeltning av hendelser vi ikke har sett før, der vi laget en TV-serie som var perfekt for diskusjon og debatt, akkurat i det øyeblikket internettet utviklet seg til en arena der folk samlet seg i grupper der de kunne ha slike diskusjoner og debatter,» sier en av skaperne av Lost, Carlton Cuse, i boka «The Revolution Was Televised», som er sitert i Quartz-artikkelen.

Endeløse diskusjoner om TV-serier på sosiale medier og grundige oppsummeringer av TV-kritikere startet riktignok ikke med Lost. Men som Alan Sepinwall, forfatteren av boken over, skriver om denne typen diskusjon av TV-serier: «'Lost' kan ha perfeksjonert det.»

«Losts» serieskapere Carlton Cuse og Damon Lindelof.
Losts serieskapere Carlton Cuse og Damon Lindelof.
© 2019 ABC Studios

Store, senere suksesser

Serieskaperne selv heiv seg inn med begge føtter i denne fremvoksende, interaktive måten å konsumere TV på, og de var selv svært aktive i forskjellige nettforum. Serieskaper nummer to, Damon Lindelof, fikk merke det hardeste trykket da store deler av den svært engasjerte fanskaren ble skuffet over hvordan serien sluttet.

Damon Lindelof har senere gjort det til sitt varemerke å lage både kritikerroste og severdige TV-serier som bryter med gamle konvensjoner.

Hans nyeste serie, den bejublede «Watchmen», fikk flere topplasseringerlistene over årets beste serier i 2019. Lindelof står også bak den fantastiske serien «The Leftovers», som i skrivende stund, ligger på 8. plass på Metacritics liste over tidenes mest kritikerroste serier.

Tanken om å være en synlig og aktiv kreatør har han tatt med seg videre. I forbindelse med «Watchmen» bød han på en helt egen podcast som supplement til serien. Med på podcasten var for øvrig Craig Mazin, skaperen av «Chernobyl», som hadde stor suksess med en egen Chernobyl-podcast i fjor og som tidligere har intervjuet Damon Lindelof på sin personlige podcast, «Scriptnotes».

Allerede høyt respektert i bransjen

Den andre av serieskaperene, Carlton Cuse, er ikke bare Damon Lindelofs viktigste mentor, ifølge Lindelof selv, men også en mann som har hatt stor suksess med senere serier – blant annet «Jack Ryan»-serien, «Bates Motel» og «The Strain». Han var dog allerede en etablert og høyst respektert serieskaper da Lost så dagens lys.

Før Lost skapte han serien «Nash Stills», som blant annet hadde Damon Lindelof, Shawn Ryan («The Shield») og Glen Mazzara («The Walking Dead») – alle uten særlig erfaring med å skrive TV-drama – innom skriverommet. I tillegg er Hunter S. Thompson kreditert som forfatter på to av episodene (!).

Ved å lage vanvittige gode serier etter «Lost» har serieskaperne selv bidratt til å holde serien levende: Stort sett hver gang de blir intervjuet i forbindelse med nyere serier, blir «Lost» nevnt.

Stream alle sesonger av «Lost» hos Canal Digital.
© 2019 ABC Studios

3. En av tidenes mest splittende avslutninger

«Lost» sammenliknes ofte med «Game of Thrones», og vice versa.

Begge serienes sesongpremierer og -avslutninger var verdensomspennende hendelser, begge seriene var på høyden av sin popularitet nær umulig å ikke ha en formening om og i begge seriene investerte millioner av fans tid, følelser og energi på karakterene og hendelsene i seriene.

Slår man disse to seriene i hartkorn, er det ikke så rart at seriene har en annen ting til felles: Begge serienes avslutning er to av de mest diskuterte serieavslutningene noensinne.

Heftig debattert

Der «Game of Thrones» stort sett har fått unison kritikk for hvordan de hastet seg i mål og ødela tidligere solide karakterutviklinger for å få fart på handlingen, var reaksjonene etter avslutningen på «Lost» noe mer variert.

Enkelte høylytte forsvarere av avslutningen, som Jay Peters i den tidligere nevnte The Verge-artikkelen, mener avslutningen er en av tidenes beste – og misforstått. Mens andre igjen, flertallet – skal vi tro Lindelof selv – mener hele serien er ødelagt som følge av den skuffende slutten.

Forsvarerne av serien peker på hvordan karakterene – som de mener var det som først og fremst hevet Lost over andre serier – fikk en verdig behandling, mens kritikerne var svært skuffet over at mysteriene og mytologien fikk særdeles lite tilfredsstillende forklaringer.

Damon Lindelof har fått mye pepper fra fans som er skuffet over seriens avslutning og innrømmer at han selv har hatt problemer med å la temaet ligge:

«Jeg er dypt og usunt besatt av å finne måter å returnere til Lost-finalen og den frustrerende orkanen av dritt som har fulgt i kjølvannet av den,» skrev han i en spalte for The Hollywood Review dagen etter at «Breaking Bad» – bredt ansett som en av de mest vellykkede avslutningene på TV noensinne – ble avsluttet.

Fikk revansje i 2017

Da suksessen «The Leftovers» skulle avsluttes i sin tredje sesong i 2017, seilte serien mot samme farvann som «Lost».

«The Leftovers» var en svært gripende serie om tap og sorg som i likhet med «Lost» lekte seg masse med symbolikk, mystikk og tematikk. Og som «Lost» hadde «The Leftovers» mange løse tråder og uløste mysterier når den gjorde seg klar for landing. Både kritikere og seere var derfor spente på om historien ville gjenta seg.

Men – i en slags revansje for Lindelof – landet «The Leftovers» fjellstøtt og trådte inn i den eksklusive klubben med serier som fikk den avslutningen de fortjente.

«Jeg står ved Lost-avslutningen»

I artikkelen der Lindelof egentlig skal skrive om «Breaking Bad»-finalen vier han svært mye plass til å skrive om hvordan han opplevde at «Lost»-finalen ble tatt så dårlig imot. (teksten kan du lese her, men vær oppmerksom på gigantiske «Breaking Bad»-spoilere).

Han konkluderer likevel med at han har bestemt seg for at han er ferdig med å forsvare den:

«Jeg står ved 'Lost'-avslutningen. Det er historien vi ønsket å fortelle, og vi fortalte den. Ingen unnskyldninger. Ingen beklagelser. Jeg ser tilbake på den med like mye kjærlighet som jeg ser tilbake på prosessen med å skrive hele TV-serien. Og selv om jeg alltid vil bry meg om hva dere syns, kan jeg ikke være en slave av det mer. Her er grunnen:

Jeg gjorde det for meg. Jeg likte det. Jeg var god på det. Og jeg var skikkelig … jeg var i live.»

Med streamingens vidunder og enkle tilgang, er nettopp nå en strålende anledning til å gjøre deg opp din egen mening om en av TV-historiens mest omdiskuterte avslutninger.

Og det er ikke for sent å melde seg på hypen heller. Som The Guardians Stuart Heritage spurte da han i 2018 omtalte «Losts» plutselige renessanse «Hva er det med 'Lost' som folk fortsatt ikke kan få nok av?».

Heritages konklusjon? «'Lost' vil aldri dø.»

Du kan streame alle sesongene av Lost hos oss. Serien er inkludert i Underholdning som du enkelt kan oppgradere til her.